Har du hørt om det nordiske kostholdet?

Det nordiske kosthold sammenlignes med Middelhavets kosthold når det gjelder å benytte helsebringende matvarer, og den største forskjellen er kanskje mellom bruk av rapsolje i stedet for olivenolje.

Det nordiske kostholdet ble satt «oppdaget» da en ville finne ut hvorfor Nord-Europa hadde mindre overvekt enn USA. Det nordiske kostholdet ble så utviklet basert på tradisjonelle matvarer som brukes i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.

Det nordiske kostholdet er ikke basert på telling av kalorier eller er en kort kur – snarere er det nordiske kostholdet en livslang tilnærming til sunn mat. Det fokuserer på plantebaserte, sesongbaserte matvarer og er fullpakket med magre proteiner, komplekse karbohydrater og sunt fett.

Sammenlignet med et vanlig vestlig kosthold inneholder det nordiske kostholdet mindre av sukker og fett, og dobbelt så mye av sjømat og fiber, og i korthet består det nordiske kostholdet av:
– Frukt, grønnsaker og sesongbaserte og organiske matvarer når det er mulig
– Mye fullkorn
– Mye mat fra havet, innsjøer og naturen
– Kjøtt av høy kvalitet, og lite kjøtt i kostholdet
– Lite bearbeidede, og mindre sukkerholdige matvarer
– Mye hjemmelaget mat
– Mindre matsvinn og avfall

Det nordiske kostholdet er regnet som sunt fordi det erstatter bearbeidet mat med ubearbeidede ingredienser, og noen kostholdseksperter hevder dette er det sunneste kostholdet å ha.

Verdens helseorganisasjon (WHO) har funnet mange helsefordeler ved det nordiske og middelshavslandeens kosthold, som for eksempel redusert risiko for å få kreft, redusert risiko for å få diabetes-2, og redusert risiko for å få hjerte og kar sykdommer.

Det nordiske kostholdet ser også ut til å kunne være effektivt når det gjelder å senke blodtrykket, men når det gjelder diettens effekt på kolesterol, triglyserider, blodsukkernivå og inflammatoriske markører, er denne uklar.

Det nordiske kostholdet ligner ganske mye på vanlige anti-inflammatoriske dietter eller kosthold, som også typisk består av frukt, grønnsaker, og sunne fettstoffer. Videre er det knyttet en viss vektreduksjon til dette kostholdet, men som ved all vektreduksjon er det en tendens til vektøkning etter en viss tid.

Det nordiske kostholdet kan derfor føre til kortvarig vekttap og en viss reduksjon i blodtrykk og betennelses-markører, men bevisene er uklare. Generelt vil alt kosthold som vektlegger lite bearbeidede matvarer føre til noe vekttap og helseforbedringer.

Med det nordiske kostholdets fokus på sesongbaserte og lokale råvarer, kan denne dietten vise seg å både være rimelig og bærekraftig måte å spise på.

https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-nordic-diet

https://www.healthline.com/nutrition/the-nordic-diet-review

https://www.healthline.com/health-news/consider-the-nordic-diet#3